Faskiamanipulaatio

Kaikki vammat, traumat, arvet, voimakkaat tulehdukset jne. aiheuttavat tensiota faskiajärjestelmään.

Keho pystyy mukautumaan näihin muutoksiin tiettyyn pisteeseen asti.

Kun mukautuminen loppuu, seuraa kipu sinne, missä tensiota on eniten.

Aina siis pelkkä kipualueen hoitaminen ei riitä, vaan varsinainen syy voi olla jossain muualla.

Tensiota lievittämällä kehon mukautuvuus ja sietokyky palautuvat.

Faskiamanipulaation tarkoituksena on selvittää ja hoitaa fysiologisen ongelman syitä, ei pelkästään seurauksia. Tavoitteena ratkaista ongelma, joka on mahdollisesti kestänyt vuosia.

Mitä Faskiamanipulaatio on?

Faskia on sidekudoskalvo, joka ympäröi lihaksia, lihasryhmiä, verisuonia ja hermoja sitoen kyseisiä rakenteita yhteen. Karkeasti faskiat voidaan jakaa kolmeen eri tyyppiin; pinnallinen, syvä ja viskeraalinen (sisäelimiin liittyvä) faskia. Faskiamanipulaatio on tuki- ja liikuntaelimistön ongelmiin kehitetty hoitomuoto. Menetelmän on kehittänyt italialainen fysioterapeutti Luigi Stecco yli 40 vuoden kliinisen työn ja tutkimuksen pohjalta. Pääasiallinen huomio tässä menetelmässä kohdistuu lihasten, syvän faskian ja sen osatekijöiden väliseen toiminnalliseen suhteeseen. Faskiamanipulaatiolla pyritään tunnistamaan tiettyjen kipua ja epätasapainoa aiheuttavien pisteiden osallisuus toimintahäiriöissä ja hoitamaan liiallinen tensio pois.

Mitä faskiamanipulaatiolla voidaan hoitaa?

Esimerkiksi seuraavia tuki- ja liikuntaelinten toimintahäiriöitä voidaan hoitaa tai lievittää Faskiamanipulaation avulla:

• Niska-hartiavaivat, päänsärky, huimaus, tinnitus, whiplash
  • Purentaelinten toimintahäiriöt
  • Selkäkivut, iskias, Si-nivelten kivut, häntäluuvaivat
  • Olkapäävaivat, kiertäjäkalvosimen kivut, jännetulehdukset
  • Kyynärpää- ja rannevaivat, tennis- ja golfkyynärpää, rannekanava-ahtauma
  • Lonkkavaivat, trokanterbursiitti
  • Polvivaivat, nivelrikko
  • Nilkka- ja jalkaterävaivat, plantaarifaskiitti, mortonin neuralgia, penikkatauti
  • Vammojen ja leikkausten jälkitilat Erilaiset rasitusvammat
  • Eripuolella kehoa ilman "syytä" esiintyvät kiputilat

Faskiamanipulaatiota voidaan käyttää tuki- ja liikuntaelinvaivojen lisäksi myös sisäelinten toimintahäiriöiden korjaamiseen (fascial manipulation for internal dysfunctions, FMID)