X°Cryo™

Mitä on huippukylmähoito?

Huippukylmähoito eli kryoterapia on helppo ja kivuton tapa aktivoida kehon omat luonnolliset parantumisprosessit. Huippukylmähoidon perusperiaate on yksinkertainen. Paikallinen huippukylmähoito perustuu ihon pinnan termoshokkin, joka saa aivot aktivoimaan elimistön puolustusjärjestelmän. Termoshokki on kehossa ilmenevä epänormaali olosuhde, jossa ihon pintalämpötila on laskettu paikallisesti 0°C - 4°C vain muutamissa kymmenissä sekunneissa. Vasodilaatio (verisuonten laajeneminen) käynnistyy hoidon jälkeen, koska keho pyrkii luonnollisesti palauttamaan kehon normaalia lämpötilaa, täten paikallinen verenkierto ja aineenvaihdunta kiihtyvät tuoden alueelle elintärkeitä hormoneja ja entsyymejä. Näiden luonnollisten ainesosien lisääntyminen verenkierrossa edesauttaa mm. paranemista tulehduksesta, vammoista ja leikkauksista. Äärimmäinen kylmyys lyhytkestoisena on turvallinen tapa tuottaa elimistössä kyseinen reaktio, ilman riskiä kudosvaurioista.

Hoitomuoto sopii erinomaisesti sellaisenaan ja manuaalisen terapian, kuntoutuksen tai liikuntasuorituksen yhteyteen ennen tai jälkeen hoidon riippuen asiakkaan tarpeista ja vaivoista. Pidemmät hoitojaksot saavat aikaan syvempiä anti-inflammatorisia vaikutuksia.

Hyödyt:
- Voimakas kipua poistava vaikutus
- Vähentää turvotusta ja tulehdustiloja lihaksissa ja nivelissä
- Parantaa liikeratoja ja elastisuutta esim. jäätyneessä olkapäässä ja polvinivel alueilla
- Erinomainen tukihoito ennen manuaalista terapiaa vähentämään jännitteitä lihaksissa- Nopeuttaa tulehdustilojen paranemista esim. leikkauksen/vamman jälkeen- Lievittää sairauksien tulehdusoireita

Yksi hoitokerta hoidettavasta alueesta riippuen kestää vain 1 - 10 minuuttia ja tarjoaa nopean avun esimerkiksi:

• Nivel- ja lihaskivut
  • Turvotuksen poisto
  • Tulehdukset
  • Iskiasvaivat
  • Iho-oireet (Esim. akne ja ihottumat)
  • Hiuspohjan ongelmat
  • Tenniskyynärpää
  • "Penikkatauti"
  • Rannekanavaoireyhtymä
  • Psoriasis
  • Limapussin tulehdukset
  • Niska-hartiaseudun kiputilat
  • Lihasperäinen päänsärky
  • Migreeni
  • Leikkausten jälkihoito
  • Akuutit vammat, revähdykset

Terveys: nopeuttaa toipumista vammoista ja lääketieteellisistä toimenpiteistä. Kroonisten kipujen ja niveltulehduksien lievitys.
Urheilu: nopeuttaa lihasten palautumista, vähentää maitohappojen määrää, parantaa lihasten liikkuvuutta ja yleistä elastisuutta. Auttaa useimpiin urheiluvammoihin, selkä-, niska- ja hartiakipuihin, nyrjähdyksiin, venähdyksiin sekä pehmeän kudoksen kipuihin.

Hoitoa suositellaan toteutettavan sarjahoitona, 2 viikon sisällä 3-5 hoitokertaa niin pitkään kun oireet jatkuvat. Tilapäinen tuki- ja liikuntaelinvaiva esim. vamman seurauksena, voi helpottua 3-5 hoitokerran jälkeen. Pitkäaikaissairauksissa sarjahoidolla voidaan saada sairauden oireita lievennettyä pidemmäksi aikaa. Joskus kertahoidosta voi olla myös pidempiaikaista apua. Kertahoidon jälkeen hoitotuloksia voi olla välittömästi havaittavissa hoidon päätyttyä esim. kipujen ja turvotuksen lieventymisenä ja liikkuvuuden parantumisena. Huippukylmähoidon teho vaihtelee jokaisen henkilön kohdalla, joten sopivaa hoitoväliä on hyvä arvioida yksilöllisesti.